Veiligheid staat bij ons voorop
De ANSI Z133.1 norm

Veiligheid staat bij ons voorop

Om veilig te werken houden wij ons aan de ANSI Z133.1 veiligheidsnormen.
De ANSI Z133 standaard is in 1971 ontwikkeld door de “Accredited Standards Committee on Safety in Tree Trimming Operations”
De Z133 commissie werd georganiseerd door de inspanningen van mevrouw Ethel M. Hugg uit Johnston, NY. Zij streefde naar een verbetering van de werkomstandigheden in de boomverzorging nadat haar zoon een fataal ongeluk had tijdens het snoeien van bomen.

Hieronder een aantal punten uit deze norm die betrekking hebben op ons dagelijks werk.

Klimmen

De klimmer is verplicht tot het meenemen van een handzaag. Onder andere om takken die moeilijk bereikbaar zijn met een kettingzaag op een alternatieve manier te kunnen doorzagen. Ook kan op deze manier onveilig werken met éénhandig gebruik van een kettingzaag worden voorkomen.

Veilige zekering boomverzorging

De klimmer moet ten alle tijden gezekerd zijn. Bij een wisseling van de zekering moet de klimmer eerst met zijn volle gewicht de nieuwe zekering belasten alvorens de vorige zekering los te maken.

Valzone

Voordat een boom in delen gekapt wordt moet er een “valzone” worden aangewezen voor alle betrokkenen. Deze valzone dient vrij te blijven en niet te worden betreden door personen die niet direct bij het kappen betrokken zijn.

Rigging

Onder “rigging” wordt verstaan: het vastbinden, met gecertificeerd touw, van boomdelen aan een hijspunt om deze gecontroleerd naar de grond te laten. Als het hijspunt zich van een hoofdstam af bevindt aan een zijtak of zijstam, dient dit punt te worden versterkt met een tweede lijn. Bijvoorbeeld door verbinding met een tweede ankerpunt (bijvoorbeeld de hoofdstam) om zo de krachten die ontstaan op de zijtak of zijstam te verminderen.

Apparatuur

Apparatuur moet voor gebruik worden geïnspecteerd. Als een inspectie ontdekt die het veilig gebruik van de apparatuur verminderd, dient het apparaat buiten gebruik te worden gesteld.

Vervoer

De chauffeur is verantwoordelijk voor een belading die het officiële maximum laadgewicht van het voertuig niet overschrijdt. De chauffeur dient daarom het maximum laadgewicht van zijn voertuig te kennen.